-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2155 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

آيا دانش مي تواند نطفة حلال و حرام انسان را تشخيص دهد؟

هر نطفه اي از حين انعقاد، مراحل تكويني خود را به طور طبيعي

مي گذراند تا وارد مرحله اي شود كه آمادة پذيرش جان يا روح شود. از اين مرحله، سير تكوين موجودات خصوصاً انسان دچار تغيير خاصي شده و كاملاً متحول مي شود.

به تعبير قرآن: سپس آن را آفرينش تازه اي داديم، پس بزرگ است خدايي كه بهترين آفرينندگان است.23

نطفه چه از راه حلال و چه حرام اين سير طبيعي را مي گذراند و در دهليزي پنهاني به نام رحم مادر رشد و نموّ مي كند، پس علم ظاهري و تجزيه و تركيب آزمايشگاهي فقط از عهدة اين مسئله بر مي آيد كه اين نطفه و ژن مربوط به چه كسي است و اين موضوع خارج از بحث حلال و حرام است.

حلال وحرام بودن، يك بحث تعبدي است و هيچ گونه دخل و تأثيري در ظاهر نطفه اي كه در آينده به انسان كاملي تبديل مي شود، ندارد. علم فقط مي تواند ثابت كند كه اين نطفه متعلق به كيست و فرزندي كه در آينده به وجود مي آيد، مربوط به چه كسي مي باشد. چون در وجود انسان ژه هايي قرار گرفته است كه تمام خصوصيات جسماني و حتي اخلاقي را دارا مي باشد، اما حلال و حرام بودن بحث شرعي و ديني است كه حكايت از تقيدات و پاي بندي و يا عدم آن دارد و براي آن كه نظام خانواده از هم نپاشد و زندگي اجتماعي دچار تزلزل و فروپاشي نشود، بحث حلال و حرام به ميان كشيده شد.

البته حكمت فلسفه بعضي از امور تعبدي ممكن است در گذشت زمان، همراه با بالارفتن علم و آگاهي مردم معلوم شود. مثل حرام و نجس بودن گوشت سگ و خوك و يا نجاست خون، ولي بسياري از امور چون تأثيري در نوع آفرينش انسان ندارد، علم در برابر آن نمي تواند عرض اندام كند.

در مقابل سؤال شما، علم از چه زاويه اي مي تواند معلوم كند كه اين نطفه حرام است يا حلال. به يقين تمام زواياي ممكن بسته خواهد شد، زيرا حلال و حرام امري تعبدي است و امر تعبدي تأثير خود را خواهد داشت. به عنوان نمونه انساني كه از راه حرام نطفه اش منعقد شده باشد، بيشتر از ديگران در معرض ارتكاب به گناه قرار خواهد گرفت.

















23 مؤمنون (23) آية 14.





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.